Terug naar overzicht

Kritisch (stock)beeldgebruik in reclamecampagnes

Door: Ben Burger

Ranking the models

Vroeger, als je dat tegenwoordig nog zeggen mag, was het zoeken naar beeld voor een advertentiecampagne een flinke klus die vooral artdirectors bij reclamebureaus flink bezighield. Eerst de klant (of prospect) in kaart brengen, kijken waar de behoefte ligt en met welke vraag de klant zich bij het bureau had gemeld. Communicatie, natuurlijk.

Maar als het creatief team de opdracht had gekregen van de ‘accountman’ ging de deur dicht, lagen de voeten op tafel en werd er ‘gebraind’ over het concept. Over idee, tekst, beeld en alles wat nodig was om de klant te dienen en de vraag van de klant vooral smaakvol grafisch in te vullen. Mochten er personen in het concept zijn verwerkt, dan werd een doorgaans gerenommeerd modellenbureau (vaak uit Amsterdam) gevraagd een voorstel te doen voor het juiste, geschetste model.

Als de agenda’s matchten en de prijs viel binnen het met de klant overeengekomen budget, ging men voor een dagdeel fotografie aan de slag op locatie of deed men een ‘shoot’ in een heuse fotostudio. Daags daarna werden de rollen dia’s keurig per koerier geleverd (zo 1991!) en werd kritisch, zeer kritisch, naar het beeld gekeken en gesorteerd op bruikbaarheid. Loepje erbij en zwaar gebogen over een lichtbak met ‘daglicht’. Immers, kwaliteit voor alles!

Tegenwoordig is het allemaal veel eenvoudiger...

Man of vrouw? Vanuit een statig kantoor serieus uitkijkend over een nietszeggend stadsgezicht (welke stad zou dit nu zijn), kopje koffie in de hand? Relaxed liggend op de bank zonder sokken aan, in een soort penthouse waarvoor de stukadoor zijn offerte blijkbaar nog moet inleveren? Of toch met een gelukzalige glimlach hardlopend op een prachtig strand? Je hoeft er de beeldbanken met stockfoto’s maar op na te slaan en de geijkte foto’s liggen voor het grijpen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

En dus zie je ze doorlopend langskomen; keuzes waarbij de kritische vraag of het beeld of model het verhaal van de klant ondersteunt, volledig ontbreekt. En dat is jammer, want dit is nou precies waar het om draait: de klant! Hij of zij staat altijd centraal. Inleven in zijn communicatievraag en daar het beeld bij matchen is een kunst waar vakkennis voor nodig is. Nou hoor ik je zeggen: “Er is geen budget voor fotografie inclusief model en locatie.” Maar is die vraag wel neergelegd bij de klant, of is het een aanname?

Als tekst draait om unieke content, waarom geldt dit dan niet voor beeldgebruik?

Ja, maar stockbeeld is zo lekker makkelijk...

Het is belangrijk dat we kritisch blijven op creatie. Dit geldt voor tekst, beeld, uitstraling en alle andere zaken die een klant nodig heeft om zijn doel te verwezenlijken: de juiste aandacht, het juiste platform en uiteindelijk de verkoop van kennis of product. We wensen iedereen veel inspiratieplezier!

Ranking the models

Ter illustratie zie je hieronder een mooi voorbeeld van wat we bedoelen. We hebben er even één model uitgelicht dat werkelijk alles kan en dus inzetbaar is voor elke reclamecampagne. En dat zie je. Best uniek!

Kees Zeeman & Ben Burger

Ongeloofwaardig model - Blog Cross Media Collective

Terug naar overzicht