Terug naar overzicht

7 tips om beter lokaal gevonden te worden

Door: Samantha van der Werf

7 Tips om lokaal beter gevonden te worden

Heb je bijvoorbeeld een bloemenwinkel, slijterij of kapperszaak en behoor je niet tot een landelijke keten? Dan heb je er belang bij om goed online te worden gevonden. Ik zoek zelf regelmatig op ‘Kapper Haarlem Centrum’ en de eerste drie zoekresultaten zijn de overzichtspagina van boekingssite Treatwell. Maar liever zou ik daar de beste kappers van Haarlem willen zien, compleet met ervaringen, prijzen en hun locaties. Hoe krijg je als kapper voor elkaar dat je hoog in de zoekresultaten komt te staan?

 

Wat zijn de trends en tips om beter gevonden te worden?

In deze blog vind je tips over zowel nieuwe als bekende technieken voor zoekmachineoptimalisatie.

Tip 1: Zorg dat je website technisch in orde is

Dit klinkt logisch, maar als je website al even bestaat en er regelmatig pagina’s zijn toegevoegd, is de structuur soms ver te zoeken. Bekijk daarom zorgvuldig de opbouw van je website en controleer meteen of alle pagina’s nog relevant zijn. Check dit ook voor je sitemap. Maak daarnaast gebruik van schema-markup om zoekmachines duidelijk te maken wat je bedrijf doet. Schema-markup is een code waarin je belangrijke gegevens zoals je naam, bedrijfstak, adres, telefoonnummer en openingstijden toont. Waarschijnlijk doen je concurrenten dit nog niet, dus doe daar je voordeel mee! Bekijk de voorbeelden op Google Developers.

Tip 2: Zorg dat je pagina’s zijn ‘geoptimaliseerd’

Belangrijke aandachtspunten:

  • Elke paginanaam (URL) is duidelijk en bevat je belangrijkste zoekwoord.
  • Je presenteert een aantrekkelijke tekst op iedere pagina.
  • Je hebt je illustraties voorzien van een duidelijke naam en omschrijving. Het is slim om hierin ook je bedrijfsnaam te verwerken.
  • Je tekst is SEO-proof en bevat dus de woorden waarop je gevonden wilt worden. Bedenk voor iedere pagina wat het belangrijkste zoekwoord is en verwerk dit in de tekst.
  • De paginatitels en -omschrijvingen zijn voor elke pagina uniek.
  • Je hebt de zoekwoorden in je tussenkopjes verwerkt.
  • Je hebt ze als (tussen)kopjes opgemaakt (dus met HTML-codes H1, H2, H3, et cetera).
  • Je hebt de pagina’s onderling op een logische manier aan elkaar gekoppeld.

Tip 3: Mobiel eerst

Bedenk hoe vaak je zelf op je telefoon even iets opzoekt en hoe irritant het is als de gevraagde website niet goed wordt getoond. Google gaat nog een stapje verder en zal een website die

Mobiel je site goed in beeld
 niet responsive is (en dus niet goed leesbaar op alle apparaten) zelfs lager tonen in de zoekresultaten (zie Google Webmasters update 10 januari). Maak daarom ook voor mobiele apparaten gebruik van schema-markup, zodat je belangrijkste gegevens goed te indexeren zijn.

Bedenk dat mensen hun zoekopdracht steeds vaker inspreken (voice search) in plaats van iets in te tikken. Met schema-markup kun je hierop inspelen. Zo kan Google je openingstijden ‘lezen’. En alleen responsive is niet meer genoeg, je website moet mobiel ook snel zijn. Dit kan door gebruik te maken van AMP, wat staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is een nieuwe standaard om gebruikersvriendelijke sites voor mobiele apparaten te maken (zie AMP). Dit zorgt wel voor een uitgeklede website zonder afbeeldingen of logo’s; je teksten moeten dus hun doel bereiken.

Tip 4: Zorg voor recensies

Verzamel positieve reacties van klanten over je bedrijf. Dit kun je doen op je eigen website en via bijvoorbeeld Trustpilot en Facebook. Je kunt je klanten via e-mail een paar vragen stellen en ze eenmaal een herinnering sturen. Als je een negatieve reactie krijgt, reageer dan altijd netjes en bied aan voor een oplossing te zorgen.

Tip 5: Zorg voor linkbuilding

Linkbuilding is altijd al belangrijk geweest voor Google. Doordat Google steeds slimmer wordt, zijn kwalitatieve links nu wel veel waardevoller dan het zomaar uitwisselen van links. Een link bij Startpagina en Startkabel is echter nog steeds interessant. Voor kappers bijvoorbeeld kan het slim zijn een link te hebben staan op de pagina van het winkelcentrum waar je zit, bij weddingplanners, je brancheorganisatie of bij productleveranciers zoals Redken of Kerastase. Denk ook aan de Gouden Gids, de Telefoongids en de wijkkrant. Zorg dat er niet alleen een link staat, maar dat ook je naam, adres en telefoonnummer zijn vermeld. Dit heeft nog meer waarde. Staan je concurrenten hoger in Google, kijk dan via een ‘backlinkchecker’ vanaf welke websites zij linkjes hebben.

Tip 6: Besteed aandacht aan sociale media

Om beter lokaal gevonden te worden kun je niet om sociale media heen. Via een eigen Facebookbedrijfspagina en Instagramaccount waarop je regelmatig publiceert, kom je al een heel eind. Ook het hebben van een blog helpt. Hiermee toon je je een expert en vergroot je je naamsbekendheid. Google waardeert het delen op sociale media en zorgt daardoor voor een hogere ranking. Weet je niet wat je moet publiceren? Denk aan tevreden klanten, foto’s voor en na, een nieuw product of een drukke dag. Het is goed om iets persoonlijks in je berichten te verwerken, daarmee zorg voor je empathie. Zet de adressen van Facebook en Instagram op je website, je afsprakenkaartjes en in je mail en vraag je klanten je te volgen.

Tip 7: Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Zorg dat je een profiel op Google+ hebt en een bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf. Google kan je daar stap voor stap bij helpen en het helpt zeker voor je vindbaarheid (zie Digitale Werkplaats).

Dit zijn de meest in het oog springende trends. Er zijn nog altijd veel lokale bedrijven die dit niet toepassen, dus als jij het wel doet profiteer je daar meteen van. Succes!

 

Terug naar overzicht